Deze 6 dingen kun je beter niet doen als je net wakker bent…

snoozen slecht of niet
Diepe Slaap Bevorderen: Kan Dat Eigenlijk Wel?
4 juni 2018
waarom worden we slaperig van de zon?
Waarom worden we zo moe van warmte en de zon?
28 juni 2018

Deze 6 dingen kun je beter niet doen als je net wakker bent…

dit kun je beter niet doen als je net wakker bent

Er zijn heel wat mensen die hun dag  saboteren voordat deze begonnen is. Natuurlijk werkt een bepaald ochtend ritueel niet voor iedereen.

Misschien is jou ochtend ritueel wel het kijken van het nieuws, water drinken of dansen onder de douche. Hoe dan ook, er zijn nog teveel mensen die slechte gewoontes hebben nadat ze net wakker worden.

Deze handelingen kunnen zomaar vaak onbewust de oorzaak zijn van die onproductieve dag. Wij gingen voor je kijken wat je beter niet kunt doen die eerst minuten nadat je wakker bent ’s morgens!

 

 

#1 De snooze knop gebruiken

Soms gaat je wekker af en ben je gewoon nog niet klaar om op te staan. De drempel is dan meestal vrij laag om op die snooze knop te drukken.

Zoals slaapexpert William van der Klaauw ook aangeeft in zijn boek Perfect Slapen in 7 Stappen, “De meeste slaapexperts denken dat snooze wekkers geen goed idee zijn.”

Dat komt vooral, doordat je na het indrukken van de snooze knop weer in een slaapcyclus terecht komt die je niet kunt afmaken. Minder moe word je er dus zeker niet van…

Wat je veel beter kunt doen? Ga eens testen hoeveel slaap jij nu echt nodig bent, en zorg dat je dit minimaal elke nacht krijgt.

Lees hier meer: Snoozen slecht of niet?

 

#2 Niet rekken & strekken

Heb jij die snooze button niet aangeraakt? Lekker bezig! Wanneer je nog in bed ligt en die snooze button niet hebt aangeraakt schijnt het positief te zijn om jezelf zo groot mogelijk te maken.

In ander woorden: ga je even lekker rekken en strekken! Het is dé manier om zelfverzekerd je dag te beginnen. (bron) Toch is het lastig om te zeggen of dat nu komt door het strekken of niet. Sommige experts geloven ook dat wakker worden in een “V-vorm” met je armen een goed begin van de dag schijnt te zijn.

Daarnaast is het ook zo dat mensen die wakker worden in de foetushouding, vaker last hebben van een stressvol begin van de dag.

 

#3 Je e-mails bekijken

Als je dicht bij je telefoon slaapt (en doen bijna alle mensen tegenwoordig), is het vrij makkelijk om deze te pakken en je berichten te gaan checken.

Doe dit niet.

Het schijnt namelijk zo te zijn dat je je dag niet moet beginnen met iets waarbij je vrij diep moet nadenken. Doe dit dus pas wanneer je fris, fruitig en aangekleed bent.

 

direct na het opstaan je bed op maken

 

#4 Je bed niet opmaken

Waarom zou je je bed opmaken? Wanneer je er later weer in gaat liggen gaat alles toch weer door de war…

Dat is waar, maar volgens wat onderzoeken – waaronder het populaire boek “The Power of Habit“, zorgt het direct opmaken van je bed voor een productieve rest van de dag. Je hebt dan namelijk al één taak volbracht, waardoor je een soort sneeuwbaleffect creëert.

Charles Duhigg (auteur van het boek hierboven), zegt in zijn boek dat het bed opmaken een zogenaamde “Keystone Habit” is. Hiermee bedoel hij dat deze ene simpele gewoonte, een kettingreactie naar meerdere positieve gewoonten kan veroorzaken.

 

#5 Koffie drinken

Als jij denkt dat je niet kunt functioneren voordat je een bakkie koffie hebt gehad, heb je het mis.

Ik zal je even vertellen waarom je dat bakkie beter even kunt uitstellen naar later op de ochtend.

Je lichaam maakt namelijk, in een bepaalde periode nadat je wakker bent, cortisol aan (tot ongeveer twee uur nadat je wakker bent). Cortisol is een natuurlijk “stress” hormoon die je alerter maakt en een deel van je energie regulering regelt.

 

beter slapen door koffie

 

Als je cafeïne gaat drinken direct in het eerst uur nadat wakker bent, gaat je lichaam de cortisol aanmaak hierop aanpassen door minder af te geven – wat er voor zal zorgen dat de effecten van de cafeïne eigenlijk weer teniet worden gedaan.

Wat je dus veel beter kun doen is eerst flink wat water drinken ’s morgens en dan (je lichaam is namelijk ALTIJD uitgedroogd nadat je wakker wordt), als je een uurtje of twee wakker bent, koffie drinken. Probeer het zelf!

 

#6 In het donker blijven zitten

Je kan in de ochtend misschien het daglicht nog niet zo best verdragen. Je houdt misschien liever de lampen nog even uit of de gordijnen dicht.

Toch wil ik je adviseren om nadat je net wakker bent zoveel mogelijk zonlicht op te vangen. Het is namelijk zo dat jou biologische klok zich “oriënteert” and de hand van de hoeveelheid licht (uit een bepaald spectrum/ zonlicht) er op je netvlies (dat ding van je oog) valt.

Nadat je wakker wordt in het donker blijven zitten, kan er voor zorgen dat het lichaam nog steeds denkt dat het nacht is, waar je dus niet fitter van zult worden. Nu denk je misschien: “Huh? Maar het is nog donker als ik moet opstaan! Hoe kan ik ik mezelf dan letterlijk in het zonnetje zetten?”.

Nou, dat doen steeds meer mensen in die donkere Hollandse wintermaanden met een Daglichtlamp. Een lamp die licht uitstraalt die te vergelijken is met het licht van de zon, waarmee je je biologische klok een groot plezier doet.

Bekijk hier direct de prijs en beschikbaarheid van de populairste daglichtlampen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *