Niet kunnen Slapen: Ga op zoek naar de ECHTE oorzaken!

slaaptrainer review kinderen
Slaaptrainer Review: Welke is het Beste en meest Populair?
12 oktober 2017
vermoeid uit bed komen
7 Oorzaken Van Vermoeid uit Bed Komen
29 oktober 2017

Niet kunnen Slapen: Ga op zoek naar de ECHTE oorzaken!

niet kunnen slapen tips en oorzaken

Niet kunnen slapen kan een grote invloed hebben op je dagelijks functioneren.

Veel slechte slapers zijn zich hier maar al te goed van bewust. In veel gevallen vaak te goed…

Dit is dan ook één van de grootste oorzaken van terugkerende slaapproblemen. Misschien heb jij hier ook wel last van en ben je op Google gaan zoeken naar de oorzaken van het niet kunnen slapen. Zodoende ben je op deze pagina terecht gekomen.

Het is maar goed dat je deze pagina gevonden hebt. Ik ga hier namelijk de meest voorkomende oorzaken bespreken en een oplossing met je delen. Lees dus snel even verder!

 

 

 

Niet kunnen slapen: oorzaken en tips

In dit hoofdstuk ga ik je de meest voorkomende oorzaken vertellen waardoor het “niet kunnen slapen” meestal ontstaat. Hierbij vertel ik je ook de in onze ervaring beste tips. 

Zo kun je manieren vinden om je gedachten te kalmeren en lezen wat je moet doen wanneer je niet goed kunt slapen tijdens een zwangerschap. 

 

Niet kunnen slapen door piekeren

Hier ligt ook direct één van de grootste slaap killers: Piekeren. Piekeren waarom je toch niet kunt slapen. William van der Klaauw noemt dit ook wel het “piekermonster”.

In veel gevallen wordt dit ook wel slaapangst genoemd. Je hebt vaak last van angstgedachten wanneer je wakker ligt, zoals:

  • Hoe kom ik morgen ooit de dag door met zo weinig slaap?!
  • Wat als ik de hele nacht wakker lig?
  • Ik heb nog maar X uur slaap over, oh nee!

Daarnaast heb je vaak last van een verhoogde bewustheid – je hoort elk geluidje en ergert je aan de kleinste dingen. Hierna komen vaak de zorgen die je hebt in je leven nog bij.

Gelukkig zijn er een aantal beproefde technieken om je gedachten te kalmeren.

Deze 10 beproefde manieren kun je hier direct downloaden >>

 niet kunnen slapen door piekeren

 

Niet kunnen slapen door stress

Niet kunnen slapen door stress komt helaas steeds vaker voor. De druk om te presteren neemt toe door sterke concurrentie op de arbeidsmarkt. 

Wanneer jij het idee hebt dat je niet kunt slapen door stress, raad ik je aan om eerst je stress te isoleren. 

Je kunt namelijk stress hebben door het niet kunnen slapen én niet kunnen slapen door veel stress. Voor het eerste is een andere aanpak nodig dan voor dat laatste. 

Achterhaal de echter oorzaken van je slaapproblemen. (hierover lees je meer verderop in dit artikel)

 

Niet kunnen slapen tijdens zwangerschap

Wanneer je zwanger bent gieren de hormonen door je lijf en maak je sneller zorgen over de kleinste dingen. Dit is vrij normaal en onderdeel van het “moederinstinct”. 

Slapen tijdens de zwangerschap kan dus een echte opgave zijn. Het is belangrijk dat je jezelf niet bang maakt dat iets slecht zou zijn voor de baby. 

Tuurlijk is het beter om op je zij (linker) te slapen als je buik echt groot begint te worden. In die houding krijgt de placenta de beste bloeddoorstroming. 

Nog wat tips/ kennispunten die belangrijk zijn dus:

  1. Slapen op linkerzij is het beste voor je baby én voor je zelf (comfortabel)
  2. Slapen op je buik is NIET schadelijk tijdens de zwangerschap
  3. Slapen op je rug met een dikke buik kan voor rugproblemen zorgen.

Om niet te piekeren tijdens je zwangerschap kun je het beste de zorgen van je af schrijven.

Pak een uurtje voordat je wil slapen pen en papier en schrijf het op. Zo hou je alles op een rijtje en voorkom je zwangerschap piekeren. 

 

Moe maar niet kunnen slapen

Ben je wel moe maar kun je niet slapen? 

Veel mensen met slaapproblemen voelen zich “te moe om te kunnen slapen“. De oorzaak hiervan zijn vaak schommelende hormoonwaarden. 

Een voor een goede slaap “gevaarlijke” mix van stresshormonen en gelukshormonen. 

Deze vorm van niet kunnen slapen komt vaak voor bij mensen die meer sporten dan gemiddeld. Het lichaam zit na het sporten vol met de stof endorfine.

Dit is een natuurlijk opium die op de zelfde receptoren werkt als bijvoorbeeld heroïne. Deze stof komt bijvoorbeeld ook vrij na het eten van chocolade of chilipepers, beide zijn dus ook af te raden om te eten voor het slapen gaan.

Lees hier: wat je WEL kan eten om beter te slapen

 

Slaapgolf opnieuw instellen

Wanneer je lichaam (biologische klok) een beetje in de war is, weet deze niet meer zo goed wat het begin en het eind is van de slaapgolf

Je slaapgolf opnieuw instellen is dan dé oplossing die voor jou gaat helpen. 

slaap golf werking perfect slapen in 7 stappen

Dit vergt een stukje studie en kennis, maar is voor iedereen mogelijk. Met een goed ingestelde slaapgolf zal je slaapvermogen aanzienlijk toe gaan nemen. 

 

Probeer eens een powernap 

Wanneer je tijdens de nacht niet in slaap kunt komen kun je proberen om je normale ritme weer op te pakken met ene powernap. 

Dit kan er voor zorgen dat het gevoel van “te moe om te slapen” kwijt zult raken. 

 

                                          

 

Belangrijk bij een powernap is dat je absoluut niet langer dan een minuut of 30 mag nappen. Anders kom je in je REM-slaap, wat grote invloed kan hebben op je slaapgolf voor later op de dag. 

 

Ik kan nog niet slapen: wat moet ik nu doen?

Wil jij graag beter slapen maar heb je alles al geprobeerd? Ga op zoek naar de echte oorzaken achter je slaapproblemen. 

Je bent vast al goed op weg om de oorzaken te achterhalen, anders was je deze site waarschijnlijk niet tegengekomen. 

 

Ga op zoek naar de échte oorzaken achter je slaapproblemen!

In dit artikel heb je kunnen lezen wat je kunt doen wat wanneer je niet kunt slapen. 

Heb je nu alles al geprobeerd en lukt het nog niet? Kijk dan is naar Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw. 

Met zijn methode heeft hij inmiddels meer dan 3500 mensen aan een perfect nachtrust geholpen. Meer informatie over deze methode?

Via onderstaande knop ga je naar de speciale kortingspagina!

Ja! Ik wil wel Perfect leren Slapen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *