Stress Symptomen? Controleren en verlagen

Hoeveel Slaap is Nodig Om Normaal Te Functioneren?
23 maart 2017
hoe beter slapen
Beste slaaphouding? De balans vinden!
12 april 2017

Stress Symptomen? Controleren en verlagen

stress symptomen

Wat zijn de meest voorkomende stress symptomen? We gaan kijken wat zowel de Lichamelijke en Psychische gevolgen kunnen zijn van stress. Hoe kunnen we nu eigenlijk omgaan met stress?

 

Stress symptomen herkennen? Zo kun je dat doen!

stress symptomen herkennenStress is iets wat iedereen in deze moderne tijd wel ervaart in zijn of haar leven. Stress symptomen komen ook steeds vaker voor bij jongeren. De druk om te presteren is nog nooit zo hoog geweest. Er is veel concurrentie in bepaalde sectoren van de arbeidsmarkt. Dit kan zorgen voor veel stress en bijkomende lichamelijke klachten. In dit artikel kun je zien wat je het beste kunt doen als jij denkt klachten te ondervinden van stress.

 

Het is vaak een combinatie van verschillende kleinere klachten die voortkomen uit stress. Als je deze klachten niet goed kunt identificeren, kunnen ze groter worden en zelfs leiden tot overspanning (burn-out). Voordat je echt problemen gaat hebben van stress wordt er eerste gesproken van chronische stress.

Dit is een fase waarin je jezelf niet meer goed kan ontspannen en is een opstap naar overspannen raken. Deze fase kan lang duren, sommige mensen lopen wel een jaar rond voordat een burn-out voorkomt.

Het is dus het doel om niet in de deze fase te blijven. Je moet dus het stress niveau verlagen. Voordat je stress effectief kunt aanpakken moet je eerst weten waar het vandaan komt. Een goede eerste stap is beginnen met een lijstje waar je opschrijft welke symptomen van stress je last van denkt te ondervinden.

Deze opgeschreven stress symptomen kun je een dagelijkse score tussen 1 en 5 geven. Zo houdt je controle over je stress en kun je waar nodig extra maatregelen nemen.

 

Stress onder controle houden?

Er zijn op het internet veel stress testen te vinden. Hiermee kun je samen met je symptomen lijst je eigen stress onder controle houden. Het kan voor sommige mensen een probleem zijn om hier zelf mee aan de slag te gaan omdat stress meestal ongrijpbaar en nauwelijks precies te meten is. Echter zijn de testen wel een goede indicatie van hoe je ervoor staat.

Op het internet kun je, behalve alle testen, ook op het gebied van praktische hulp in de vorm van eCursus direct met je problemen aan de slag. Deze zijn gemaakt door echte professionals en ervaringsdeskundigen. Voor meer informatie hierover zal ik het verderop in dit artikel nog hebben.

Ook deze cursussen hebben manieren om je stress te testen. Het grote voordeel hierbij is dat je er hulp bij krijgt van iemand met extreem veel ervaring en kennis op het gebied van stress.

Luisteren naar je lichaam

Het blijft, net als bij heel veel gezondheidsklachten, luisteren naar je lichaam. Ieder mensen is anders en ieder mens gaat anders om met stress. Er zijn mensen die 60 uur per week een stress volle en gemiddeld beter slapen dan iemand die 20 uur werkt met een minder stressvolle baan.

Ook de vorm waarin stress zich manifesteert kan verschillen per persoon.

Er bestaat lichamelijke (fysieke) stress symptomen en er bestaan Psychische (mentale) stress symptomen.

 

Veel voorkomende lichamelijke stress symptomen

Hieronder kun je lichamelijke stress symptomen lezen die vaak voorkomen.

Slapeloosheid

Een groot probleem voor een groot deel van onze bevolking. Een symptoom met een sneeuwbaleffect. Minder slaap betekent dat je prikkelbaar bent en minder zult presteren. Hierdoor neemt stress in rap tempo toe. Gelukkig zijn er goede producten om voor altijd van je slapeloosheid af te komen. Er zijn echter geen wondermiddelen! Je moet zelf actie ondernemen en aan de slag gaan met de methode. 

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk kun je vaak verlagen door aanpassingen te doen in je lifestyle. Een goed dieet is cruciaal. Je kunt bijvoorbeeld direct aan de slag met de Afslank Receptenbijbel. Hierin staan alleen maar gezonde recepten die helpen om je bloeddruk omlaag te krijgen. Inmiddels is dit vrij nieuwe boek al meer dan 2000 keer gedownload.

Trillende oogleden of handen

Trillende oogleden komen door een overmatige inspanning van de ogen. De enige manier om dit te verhelpen is rust. Trillende handen hebben vaak een mindere onschuldige oorzaak. Hoewel trillende handen als je zenuwachtig bent niks uitmaken, zijn ze vaak gerelateerd aan ziekten/

Darmklachten of diarree

Bij stress kunnen maag en darmen prikkelbaar worden. Dit komt door het stresshormoon cortisol. Het is vrij normaal dat je buikpijn hebt bijvoorbeeld vlak voor een belangrijke presentatie.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is vaak een direct gevolg van teveel stress in korte tijd. Het is vaak te verhelpen en snel weer verdwenen met medicatie. Raadpleeg bij zwaardere medicatie altijd een arts.

Spierpijn

Spierpijn kom vaak voor in de vorm van nek en schouder klachten. Let op dat je geen RSI ontwikkeld!

Hyperventilatie

Een te snelle ademhaling die soms chronisch is. Komt voor bij sommige mensen die stress uiten via de ademhalingsorganen.

 

Veel voorkomende Psychische stress symptomen

Hieronder zie je veel voorkomende mentale stress symptomen. 

Problemen met concentreren

Stress is een grote oorzaak van concentratie problemen. Concentratie problemen kun je oplossen door bijvoorbeeld een cursus Mindfullness te volgen. Hier leer je hoe je focus vast kunt houden op een natuurlijke manier.

Angstaanvallen

Stress maakt je vooral gevoeliger voor angst. Je reageert in veel gevallen extremer op situaties omdat je lichaam “overprikkeld” is. Hierdoor kun je bijvoorbeeld slaapproblemen krijgen.

Geheugenverlies

Te hoge waarden van het stresshormoon cortisol kunnen leiden tot geheugen verlies. Dit komt doordat dit hormoon je “sneller” laat werken dan normaal. Hierdoor hebben je hersenen meer moeite om alles op te slaan. Tel hierbij een slecht slaappatroon bij op en je geheugen laat het snel afweten.

Verslavingen

Als je gestrest bent ben je gevoeliger voor verslavingen. Onze hersenen zijn slim en grijpen alles aan om stress te verminderen. De meeste manieren om stress te verlichten zijn verslavend. ( Bijvoorbeeld alcohol, drugs, seks, gokken).

Duizeligheid

Duizeligheid komt door een storing in het evenwichtsorgaan. Dit kan komen door het niet goed opnemen van informatie door je hersenen. Dit niet goed meer op kunnen nemen van informatie komt vaak voor bij stress. Dit kan dus een duizelig gevoel geven.

 

Iets voor jou? Frank helpt je om van je stress af te komen

Je hebt op deze pagina kunnen lezen wat de meest voorkomende stress symptomen zijn. 

Waar ik het nog met je over heb gehad is de eCursus Nooit meer Zorgen of Stress van Frank de Moei. In deze cursus leer je stress te herkennen en weet je in het vervolg direct hoe je er mee om moet gaan. Het is echt een enorme aanrader voor iedereen die problemen heeft door stress.

Meer informatie over de eCursus Nooit meer Zorgen of Stress? Klik dan op de button hieronder. 

 

omgaan met stress

 

 

Ja, ik wil meer informatie!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *