Slecht slapen: de meest voorkomende oorzaken!

beste slaaphouding
Tips om in slaap te vallen? Probeer deze 16 tips voor een betere nachtrust!
7 maart 2017
beste slaapmiddel
Beste Slaapmiddel? Dit moet je weten!
16 maart 2017

Slecht slapen: de meest voorkomende oorzaken!

slecht slapen hoe beter slapen

Wat zijn de oorzaken van slecht slapen? Op deze pagina ga ik in op de meest voorkomende achterliggende oorzaken. Het is belangrijk om te oorzaken van slecht slapen te kennen, zodat je op zoek kan gaan naar geschikte oplossingen.

De oorzaken achter slecht slapen kunnen erg divers zijn. Dit komt doordat iedereen anders om gaat met slapen. Elk persoon heeft een verschillende slaapbehoefte.

Dit neemt niet weg dat biologisch gezien elk mens de zelfde basis heeft, zoals te lezen is in het boek van W. van der Klaauw. In de artikel ga ik in op de meeste voorkomende oorzaken achter slecht slapen.

In de meeste gevallen gaat het om een combinatie van oorzaken die voor elk persoon verschillend is. Daarom hebben veel mensen moeite om zelf slaapproblemen echt bij de oorzaken aan te pakken.

Wil je echt beter gaan slapen is het absoluut noodzakelijk om de oorzaken van deze slaapproblemen te achterhalen. Gelukkig zijn er veel mensen, vaak ervaringsdeskundigen, die jouw hierbij kunnen helpen.

Het gaat er om dat je de oorzaken van slecht slapen een voor een kunt gaan wegnemen. Vervolgens kun je met verbeteringen in je dagelijkse routine een gezond slaapritme gaan opbouwen.

Stress

Een veel voorkomende oorzaak van slaapproblemen is stress. Stress veroorzaakt meestal meer zorgen en problemen waar je dan s'nachts van wakker gaat liggen. Stress wordt veroorzaak door overbelasting en kan een zogenaamde burn-out tot gevolg hebben. Een burn-out gaat vaak over in lichamelijke klachten. Mensen met drukke banen met veel verantwoordelijkheid hebben hier vaak mee te maken.

Stress beïnvloed de slaap doormiddel van een hormoon, ook wel het stress-hormoon genoemd. Dit is een hormoon die het slaap hormoon melatonine onderdrukt. Dan kun je je afvragen: waarom hebben mensen eigenlijk dit hormoon? Het is toch niet te bedoeling dat dit hormoon ervoor kan zorgen dat men niet kan slapen?

Hiervoor moeten we kijken naar de leefomstandigheden van de eerste mensen op aarde. Deze mensen hadden veel te maken met roofdieren die vaak in de nacht actief waren. Om dit te overleven hadden mensen iets nodig om wakker te blijven. Zo is het stress-hormoon ontstaan. In deze moderne tijd zorgt dit helaas steeds vaker voor problemen. Je kunt het stress-hormoon dus ook een "overlevings--hormoon uit de steentijd" noemen.

Nooit meer slecht slapen door stress bij de wortel aan te pakken

Om je eigen stress hormonen onder controle te krijgen moet je stress leren begrijpen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het gesprek aan te gaan met je huisarts. Als alternatief zijn er tegenwoordig ook zeer goede e-cursussen op dit gebied.

Verslavingen

Verslavingen zijn niet gunstig voor een gezond slaapritme. Een van de bekendste en meest voorkomende verslaving is de alcohol verslaving. Alcohol zorg voor spierontspanning.

Het is deze spierontspanning die geluiden zoals snurken niet meer tegen kan houden. Hierdoor maakt de mens zichzelf als het ware steeds weer wakker. Ook is er vaak sprake van een ademhalingsstoornis die ontstaat door het overmatige alcoholgebruik. Een andere verslaving is roken. In roken zitten veel chemische stoffen die slaap niet ten goede komen.

Rokers hebben vier keer zoveel kans om s'nachts wakker te worden dan een niet rokend persoon. Dit heeft onder andere te maken met stofjes die achterblijven in de mond. Om slecht slapen effectief te kunnen voorkomen kun je, het beste in overleg met een professional, eerst van deze verslavingen afkicken.

Verslaafd aan slapen?

Sommige mensen hebben ook overdag een hoog melatonine gehalte in het bloed. Dit zijn mensen die overdag zonder problemen een dutje kunnen doen in bijvoorbeeld bus en trein. Dit is niet erg als je er verder geen last van ondervindt. Het is echter wel iets om rekening mee te houden omdat dit een veel voorkomende oorzaak is van een depressie.

Angst en depressie

Veel mensen met slaproblemen hebben te maken met een angststoornis. Een goed voorbeeld van een angststoornis is de paniekaanval. Wanneer een paniekaanval zich voordoet in de periode voor het slapen gaan, krijgt het lichaam niet de kans om te ontspannen. Het voorkomen van een nieuwe paniekaanval zal zwaarder gaan wegen dan het slapen.

Depressies kunnen veel teweeg brengen in het menselijk lichaam. Bij een depressie worden bepaalde overdrachtsstoffen en hormonen ontregelend, met onder andere slecht slapen tot gevolg.

In tegenstelling tot het te weinig hebben van het slaaphormoon is er bij een depressie vaak een overschot aan het slaaphormoon (melatonine). Een hoge melatonine waarde overdag is funest voor de nachtrust.

Het lichaam is dan het dag- en nacht ritme volledige kwijt. Dit is dus vergelijkbaar met een jet-lag. Dit ritme is te "resetten" door middel van de 7 Stappen Methode van Slaapwijzer.

Ziekten

Slecht slapen kan ook voortkomen uit lichamelijke afwijkingen. Er zijn een paar "hoofdrolspelers" betrokken bij een goede nachtrust. Dit zijn de hersenen, de luchtwegen en je hart en bloedvaten/ stofwisseling.

Naast ziekten is pijn altijd iets om rekening mee te houden. Je lichaam/ hersenen kunnen pijn ervaren in je slaap (jij merkt hier dus niets van) hierdoor wordt je ook wakker. Niet letterlijk, maar je komt niet in de belangrijke REM-slaap terecht. Het is dus ook belangrijk te letten op kleine pijntjes.

Hersenen

Slaap wordt aangestuurd door onze hersenen. Het is daarom belangrijk om uit te sluiten dat slecht slapen niet voortkomt uit hersenbeschadigingen. Veel mensen die naar de huisarts gaan met slaapproblemen worden dan ook doorgestuurd voor een hersenonderzoek.

Hart en bloedvaten

Een afwijking aan je hart en of bloedvaten kan een lage of juist hoge bloeddruk als gevolg hebben. Ook stoornissen van het hartritme of een zieke hartspier kunnen slecht slapen te weeg brengen. Bij afwijkingen aan hart en bloedvaten is het vooral moeilijk om door te slapen.

Luchtwegen

De meest voorkomende lichamelijke oorzaak van slecht slapen zijn afwijkingen aan de luchtwegen. Het is een zeer belangrijk systeem voor een goede nachtrust. Als de ademhaling niet normaal functioneert zal je constant wakker worden.

Als je denkt dat jouw slaapproblemen een lichamelijke oorzaak hebben neem dan altijd contact op met je huisarts!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *