Hoofdpijn na slapen? Dit is waarschijnlijk de oorzaak!

eCursus Betere Relaties met Iedereen review en ervaringen
eCursus Betere Relaties met Iedereen Review & Ervaringen
8 september 2017
blauw licht filter om beter te slapen
Blauw Licht Filter: Geen Blauw Licht meer op je Scherm!
21 september 2017

Hoofdpijn na slapen? Dit is waarschijnlijk de oorzaak!

hoofdpijn na slapen oorzaak

Heb jij last van hoofdpijn na slapen? Wanneer je op deze pagina terecht bent gekomen is die kans redelijk aanwezig. Misschien ben je opzoek naar de achterliggende oorzaken of ben je gewoon opzoek naar meer informatie.

Je bent in ieder geval op de juiste manier bezig. Te veel mensen nemen een pijnstiller zonder op zoek te willen gaan naar de oorzaken achter een probleem.

Op deze pagina zal ik de meestvoorkomende

 

 

 

Hoofdpijn na een middagdutje?

wakker schrikken met hoofdpijn

In een hectisch leven is het soms wel eens lekker om een middagdutje te doen. Heb jij vaak last van hoofdpijn na een middagdutje? Het is dan vaak zo dat je middagdutje te lang was.

Wanneer je langer dan 20 minuten slaapt, gaat je lichaam richting de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Als je wakker wordt terwijl je lichaam in de slaapfase zit krijg je vaak te maken met hoofdpijn.

Waarom? Je lichaam is als het ware even de “weg” kwijt en even helemaal in de stress (je brein/ biologische klok).

Is een middagdutje goed?

Ja, een middagdutje of powernap kan zeker geen kwaad en geeft je brein wat rust. Wat welk belangrijk is de lengte van je middag dutje.

Een slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten en het duurt ongeveer 25 minuten om in de remslaap te komen.

Om niet wakker te worden als een zombie/ met hoofdpijn, kun je dus het beste minder dan 20 minuten óf ongeveer 90 minuten slapen overdag. Zo vroeg mogelijk in de middag is het beste, na 15:00 heeft een middagdutje geen zin meer.

 

Hoofdpijn na te lang slapen

Lekker uitslapen in het weekend klinkt zo mooi, maar je lichaam kan er flink last van hebben. Het is per persoon verschillend hoe goed je biologische klok hier mee omgaat.

Vaak is het ook een combinatie van factoren. Wanneer je lichaam gewent is om doordeweeks elke morgen om 7:00 uur een dosis cafeïne binnen te krijgen, kun je in het weekend rond een uurtje of 9:00 wel een last kunnen krijgen van ontwenningsverschijnselen.

Bij sommige mensen is dit de oorzaak van de hoofdpijn. Een andere oorzaak van hoofdpijn na te lang slapen uitdroging.

Spanningshoofdpijn door slechte slaaphouding

Wanneer je lang hebt geslapen, kan het zomaar zijn dat er wat delen van je hoofd/ spieren niet genoeg zuurstof hebben gehad.

Dit is vaak de oorzaak van spanningshoofdpijn. In een slechte slaaphouding kun je hier vrij snel last van krijgen.

Het onderstaande filmpje verteld hier meer over.

 

 

Hoofdpijn na kort slapen

Bij te kort slapen kun je simpelweg hoofdpijn krijgen door slaapgebrek. Zelf nu zijn wetenschappers er nog niet 100% uit water onze hersenen allemaal uitspoken tijdens de slaap.

Wat wel bekend is dat je hersenen vooral je indrukken en beelden van vorige dag (informatie) aan het verwerken zijn.

Wanneer dit verwerkingsproces de vroeg wordt onderbroken, kan dit leiden tot hoofdpijn. Je brein is gewoonweg niet voldoende uitgerust.

 

Wakker worden met hoofdpijn en droge mond

Wanneer jij wakker wordt met hoofdpijn en een droge mond, zal het vrijwel zeker een teken zijn dat je ben uitgedroogd.

Veel mensen realiseren zich niet dat ons lichaam wel tot 1 liter vocht uit kunnen zweten in de uren dat we slapen. Dit is waarschijnlijk veel meer dan je dacht!

TIP: Het kan dus gewoon zijn dat je lichaam uitgedroogd raakt tijdens de nachtrust. Zet een flesje water op je nachtkastje en drink een lauw glas water voordat je gaat slapen.

 

Midden in de nacht wakker worden met hoofdpijn

’s Nachts wakker worden is iets waar veel mensen mee te maken krijgen. Dit is op zich al erg vervelend.

Wanneer je er dan ook nog eens hoofdpijn bij hebt kan het soms onmogelijk zijn om weer in slaap te vallen. Wanneer jij tijdens je nachtrust wakker wordt kan het zijn dat je jezelf letterlijk hebt wakker gesnurkt.

Een ergere vorm van jezelf wakker snurken is Slaapapneu. Hierbij snurk je zo hard dat je tong af en toe je luchtpijp blokkeert, hierdoor kan je zuurstof gebrek krijgen. Dit kan lijden tot hoofdpijn.

Slaapapneu komt het meest voor bij mannen van 50+ die veel snurken.

 

Wat kun je doen om hoofdpijn na slapen te voorkomen?

Je vraagt je nu misschien af wat je kunt doen om hoofdpijn na het slapen helemaal te voorkomen.Het lastige hierbij is dat ieder mens anders is. Ga voor jezelf onderstaande punten nog eens na.

Hieronder nog even een samenvatting van de meest voorkomende oorzaken van wakker worden met hoofdpijn:

Cafeïne 

Wanneer je een stevige koffiedrinker bent kan het zo zijn dat je in de ochtend al cafeïne afkickverschijnselen krijgt. Sommige mensen krijgen hiervan direct hoofdpijn.

Alcohol

Alcohol droogt je lichaam uit en laat je organen harder werken. De stress die je organen (nieren/ lever) hiervan ondervinden kunnen zich uiten in hoofdpijn. Ook krijgen veel mensen hoofdpijn in het eerste stadium van uitdroging.

Vergeet niet dat je soms wel tot 1 liter(!) vocht kan transpireren ’s nachts.

Slecht kussen?

Wanneer jij niet het goede kussen gebruikt voor favoriete slaaphouding, kan dit zorgen voor “spierspanningshoofdpijn”. Vaak is dit hoofdpijn dit voorkomt uit een stijve nek en of kaak.

Dit zie je veel bij buikslapers die een te dik kussen gebruiken. Kijk hier voor de beste kussens >>

 

beste kussen kopen en kiezen

 

Uitdroging

Drink jij wel genoeg overdag? En dan heb ik het niet over suikerhoudende dranken en/ of koffie/ thee, maar water. Drink voldoende water overdag en het kan zomaar eens zijn dat jij nooit meer hoofdpijn na slapen zal hebben.

Slaapstoornissen

Als je in de ochtend vaak hoofdpijn hebt en je schrikt ’s nachts weleens wakker, kan er mee aan de hand zijn. Wakker schrikken tijdens slaap gebeurd namelijk vaak bij mensen die last hebben van Slaapapneu.

Voeding

Eet jij veel voordat je gaat slapen? Vooral pittig eten is voor mensen een probleem. Er zijn mensen die geen oog dicht doen na het eten van pittig voedsel. Eten om beter te slapen is dan ook iets waarmee je zeker rekening mee kunt gaan houden.

Het kan zomaar eens je hoofdpijn ook voorkomen.

 

Het belangrijkste – Onderneem actie!

In het begin zal dit vrij lastig zijn. Net als bij veel slaapproblemen, moet je zelf aan de slag met je eigen lichaam om de diepliggende oorzaken te achterhalen.

Maak lijstjes over je gewoonten en voeding, en test eens wat uit. Laat een keer dat glaasje wijn staan of ga eens een uurtje vroeger naar bed.

Mocht je beter willen leren slapen, dan kan de Perfect Slapen in 7 Stappen methode je wellicht helpen. In deze veelbesproken methode laat William je zien hoe je je eigen slaapritme kunt resetten en heerlijk kunt slapen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *