Tips om in Slaap te vallen!

slecht slapen hoe beter slapen
Slecht slapen: de meest voorkomende oorzaken!
13 maart 2017

Tips om in Slaap te vallen!

beste slaaphouding

Opzoek naar tips om in slaap te vallen? Op deze pagina vertel ik je 20 tips die je direct kunt gaan toepassen om te kwaliteit van jouw slaap te verbeteren!

Als jij dit leest ben waarschijnlijk opzoek naar tips om in slaap te vallen. Het betekent dat je al begonnen bent met het zoeken naar een oplossing. Dat is al een hele grote stap in de juiste richting!

De gedachte hierachter is dan vaak: "Wow, ik ben zo moe, vanavond moet ik wel goed slapen, anders ben ik morgen echt moe." Dit zijn juist deze gedachten die de meeste mensen wakker houden. Het is een goed begin om rekening te houden met onderstaande tips om in slaap te vallen

In dit artikel kun jij beginnen maken met het oplossen van jouw slaapproblemen. Ik zal je informeren over methoden die voor mij persoonlijk succesvol zijn geweest. Als je hardnekkige slaapproblemen hebt zullen deze tips je niet direct gaan helpen. Maar wees gerust, lees de tips rustig door, misschien kun je er iets mee. Je bent in ieder geval op de juiste website om voor altijd af te rekeningen met jouw slechte slaap gewoonten!

Hieronder vind je onze favoriete tips om in slaap te vallen. Er zullen best een paar tips bij staan die als "standaard" gezien worden. De tips staan in willekeurige volgorde.

1: Blauw licht remt de aanmaak van je slaapstofjes

Het is verschillend voor elk persoon, maar blauw licht remt altijd je lichaamseigen slaapstofjes. Een goede manier om voor het slapen te gaan niet vastgeplakt te zitten aan een beeldscherm: zet een alarm.

Als je om 23:00 wilt slapen zet dan bijvoorbeeld om 22:00 je "geen blauw licht meer alarm". In dit uurtje voor het slapen gaan kun je eventueel iets warms drinken, muziek luisteren of een boek lezen.

2: Geen Zichtbare Klok

Veel mensen kijken direct op de klok als ze wakker worden in de nacht. Dit is niet verstandig om te doen. Je geeft je hersenen dan direct de gelegenheid om "wakker te worden" Dit maakt het een stuk lastiger om weer in slaap te komen. Weg dus met die wekkerradio's lichtgevende klokken!

3: Doe is een dutje van tussen de 10 en 30 minuten voor 14:00

Om ontspannen te oefenen kun je proberen tussen de middag dutjes te gaan doen. Doet dit absoluut niet langer dan 30 minuten en voor 14:00, anders kan het een nadelig gevolg hebben. Je komt dan in een te diepe slaap om even te relaxen.

4: Let op pijntjes

Als je bijvoorbeeld last van je rug krijgt van je matras, kan het zijn dat je door de pijn uit je remslaap wordt gehouden. Dit gebeurd zonder dat je er wakker van word, maar heeft wel invloed op de kwaliteit van je slaap. Gebruik dus altijd een goed matras en let op de pijntjes.

5: Beweeg voldoende, maar niet voor het slapen gaan

Van voldoende beweging wordt je moe. Door veel inspanning van de spieren gedurende dag, zal je lichaam eerder slaapstofjes aan gaan maken.

 

6: Let op was je eet in de avond

Extreem vet eten of pittig eten kunnen stress hormomen opwekken. Deze stress hormonen werken de slaap hormonen tegen.

7: Matig (liefst helemaal niet) roken of drinken

Rokers hebben vier keer zoveel kans om wakker te worden gedurende nacht. Dit komt door stofjes uit een sigaret die achterblijven op de tong.

Alcohol is energie. Met een overschot aan energie ga je niet slapen (alleen als je te veel drinkt natuurlijk)

8: Niets forceren

Als je niet kunt slapen na 15 minuten: verlaat je slaapkamer. Het heeft geen zin om wakker te liggen in je bed. Ga iets anders doen (in een andere kamer) tot dat je weer zin hebt om te slapen.

9: Stel je zelf bloot aan veel licht overdag

Wanneer je overdag meer in zonlicht doorbrengt, heeft je lichaam meer een idee van wanneer het tijd is om te gaan slapen. Als je bijvoorbeeld veel binnen moet werken en dit niet kan, zorg dan dat je investeert in andere felle lichtbronnen.

Je ziet ook in professionele moderne kantoren dat lichtsterkte geregeld wordt aan de hand van de tijd. In de ochtend en middag wordt er gebruik gemaakt van blauw en wit fel licht. Richting het eind van de dag gaat dit langzaam over op geel donkerder licht.

10: Probeer cafeïne te vermijden na 15:00 in de middag

Niet voor iedereen van toepassing. Iedereen reageert anders op cafeïne, maar zeker de moeite waar om bij je zelf te testen! Er zijn mensen die extreem goed slapen, zelfs als ze om 21:00 in de avond een halve liter koffie drinken.

Iemand die gevoeliger is voor koffie kan er voor het zelfde geld de hele nacht van wakker blijven.

11: Slaapkamer temperatuur

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een warme slaapkamer nog slechter voor je slaap is dan externe geluiden. Het is wel voor elk persoon verschillend.

Probeer altijd een temperatuur een paar graden onder kamertemperatuur aan te houden.

 

12: Neem is een bad of douche voor het naar bed gaan

Een bad of douche is erg ontspannend voor ons lichaam. Vooral voor ouderen is gebleken dat dit echt helpt voor het slapen gaan.

Wil je niet in bad of douche? Alleen een warm voetenbad helpt ook al!

13. Weet zeker dat je geen slaapafwijking hebt

Sommige mensen hebben serieuze slaapafwijkingen als slaap apneu. Dit zorgt ervoor dat ze tijdens de slaap een onregelmatige ademhaling hebben. Hierdoor is het erg moeilijk voor het lichaam om in de remslaap te komen.

14. Probeer niet te SNOOZEN

Door de wekker worden we vaak uit onze remslaap gehaald. Als je hierna snoozed kom je in een slaap status terecht die je alleen maar vermoeider kan doen voelen.

15. Zet alles wat je overdag hebt gedaan op een rijtje

Ruime je "mentale desktop schoon". Maak eventueel direct een lijstje van wat je morgen nog moet doen. Zo kan het niet voorkomen dat je in de nacht wakker wordt een gaat liggen denken. Dit heb je dan voor het slapen gaan al gedaan!

16. Spieren strekken, Yoga

Yoga zorgt voor een extreem goede bloeddoorstroming. Door het strekken van de spieren om de juiste manieren kunnen afvalstoffen van de dag alvast afgevoerd worden. Dit geeft een enorm ontspannen gevoel waarmee je meestal snel in slaap zult vallen.

Let ook extra op je ademhaling tijdens yoga voor het slapengaan. Op YouTube zijn heel veel goede yoga video's te vinden.

17. Probeer is een nieuw of ander kussen

Wees er zeker van dat je kussen bij jouw slaap stijl past. Een verkeerd kussen kan de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloeden.

Een kussen moet ongeveer om de 20 maand vervangen worden voor optimale ondersteuning van je nek en lichaam.

18. Ga vroeger in bed in plaats van later op te staan

Kwaliteit van slaap in de ochtend is minder dan slaap in de avond. Dit heeft te maken met de opbouw van de slaapgolven. Wil je dus slaap "inhalen", ga dan vroeger in bed, in plaats van later op te staan!

19. Geen huisdieren op bed

Huisdieren hebben een negatieve invloed op je slaap. Ze halen je soms meerdere malen uit je remslaap, hiervan wordt je niet wakker. Je slaapt gewoon minder diep!

Deze onbewuste alertheid zijn overblijfselen uit de tijd dan de mens in grotten leefde met het risico's (roofdieren) in de nacht.

20. Luister is wat rustige muziek

Rustige muziek kan een kalmerend effect hebben. Sommige muziek wordt ook wel sporten voor het brein genoemd.

Veel mensen gaan ook lezen tot dat ze bijna letter in slaap vallen.


Probeer deze tips om in slaap te vallen uit. Als je na het uitproberen van deze tips nog slaapproblemen hebt kan ik je het "Perfect Slapen in 7 Stappen" boek van W. van der Klaauw aanraden.

Meer tips om in slaap te vallen? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn!
Meer dan 3000 mensen zijn je al voorgegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *