Te Vroeg Wakker? Dit is wat je MOET weten!

slapen met een verstopte neus
Slapen Met Een Verstopte Neus
6 december 2017
ik kan niet slapen
Ik Kan Niet Slapen!? Een Oplossing in 7 Stappen
5 januari 2018

Te Vroeg Wakker? Dit is wat je MOET weten!

te vroeg wakker worden oplossingen en tips

Ben jij vaak te vroeg wakker en ben je opzoek naar een oplossing?

Misschien ben je de laatste tijd opeens vanzelf vroeg wakker en heb je al verschillende dingen geprobeerd. Het kan ook zijn dat je er net last van hebt en bent gaan zoeken op Google.

Zodoende ben je op deze pagina terecht gekomen. Hoe dan ook, op deze pagina zal ik je vertellen wat je allemaal kunt doen als je te voeg wakker wordt. Er zijn veel mensen die met dit probleem zitten. Lees dus snel even verder.

 

 

 

Help, ik word te vroeg wakker!

Misschien ken je het wel, je wordt om vier of vijf uur in de vroege ochtend wakker en kan niet meer in slaap komen.

Eerst heb je nog wel zin om te slapen, maar opeens wordt je steeds alerter en opeens ben je klaarwakker. Je bent al volledig met de dag bezig die komen gaat en beeld je al van alles in.

“Nou, dan kan ik er net zo goed uit gaan toch?” Zul je misschien denken. Vervolgens zit je beneden op de bank te wachten totdat het eerste ontbijt nieuws van half zeven begint. Dat was nou ook niet de bedoeling.

 

Bevestiging slaappatroon

Wat je doet door er ook echt zo vroeg uit te gaan, is zeggen tegen je lichaam dat het niet voor niets zo vroeg is opgestaan.

Wanneer je dit een paar ochtenden achterelkaar zo doet, kan het zomaar zijn dat je elke dag om vijf uur automatisch te vroeg wakker wordt.

Je biologische klok is dan geprogrammeerd op dat bepaalde tijdstip van opstaan. Het probleem is dat het voor sommige mensen enorm lastig kan zijn om dit ritme te doorbreken.

Soms kan het wel vier weken duren voordat je lichaam zich volledig heeft aangepast op een nieuw slaap en waak ritme. Een ritme waarbij je eigenlijk geen wekker meer hoeft te zetten

 

Veel te vroeg wakker worden en piekeren

Wat veel voorkomt is dat men veel te vroeg en dus tijdens de nacht of vroege ochtend wakker wordt en gaat liggen piekeren.

’s Nachts wakker worden is een groot probleem wat kan zorgen voor veel problemen overdag. Meestal gaat het hier dan om geheugen- en concentratieproblemen.

 

niet kunnen slapen door piekeren

 

Hoe komt het eigenlijk dat je niet meer kan slapen als je eenmaal wakker bent?

Vroeg in de ochtend is het vaak zo dat je lichaam dan al is begonnen met de aanmaak van “wakkermaak” stofjes zoals dopamine. Ook stijgt je lichaamstemperatuur en komt je lichaam dus letterlijk uit de slaapstand.

Om dan weer in slaap te vallen is het omgekeerde (slaapstofjes) weer nodig. Dit is ook wat snoozen slecht maakt bij mensen die juiste niet kunnen wakker worden.

Wanneer je vroeger op de nacht wakker wordt, laten we zeggen tussen 02:00 en 04:00, is bij de meeste mensen het “piekeren” een groot probleem.

Piekeren over de dag die komen gaat en alles al een paar keer afspelen voordat je de dag daadwerkelijk gaat beginnen.

 

William van der Klaauw noemt dit ook wel het Piekermonster…

Tijdens het piekeren ga je vervolgens nog meer piekeren over het feit dat je aan het piekeren bent en dat je niet kunt slapen. Dit maakt alles nog erger.

Er komen gedachten bij als: “Hoe kom ik morgen ooit de dag door met maar een paar uurtjes slaap?!”

Dit maakt je bang en geïrriteerd, waarop je lichaam stressnormen gaat produceren.

Stresshormonen zijn enorm slecht voor je slaap. Deze hormonen heffen de werking van het slaaphormoon melatonine namelijk op.

 

te vroeg wakker worden en niet meer kunnen slapen

Gratis Download PDF 

 

Ervaringsdeskundige en slaapexpert William van der Klaauw, bekent van de Perfect Slapen in 7 Stappen methode, noemt dit ook wel het pieker monster. 

Hij heeft hier een gratis e-book met beproefde technieken geschreven genaamd: Kalmeer je gedachten en val in slaap.

Hierin staan waardevolle oefeningen om van dit piekermonster af te komen en weer in slaap te vallen. Via bovenstaande knop (of klik op de afbeelding) kun je dit e-book direct downloaden.

 

Te vroeg wakker worden oorzaken

Wat zijn nu eigenlijk de meeste voorkomende oorzaken van te vroeg wakker worden?

Zoals je misschien weet is vroeg in de ochtend wakker worden compleet normaal. Iedereen wordt soms in de ochtend even wakker. 

Vaak ligt de oorzaak bij de komende dag. Het is vaak een drukke dag waar allemaal belangrijke dingen geplant staan.

Dit is aan de ene kant natuurlijk enorm positief. Aan de andere kant zorgt het voor veel stress.

Dezelfde soort stress dat je als kind misschien wel ervaren hebt de nacht voor je verjaardag. Kinderen staan dan vaak al om vijf uur in de ochtend naast hun bed, wachtend op de cadeau’s die ze gaan krijgen. 

 

Verhoogde alertheid in je hersenen

Door al deze verhoogde alertheid voor de volgende dag, planten je hersenen een soort van wekker of extra alertheid.

Je hersenen maken je lichaam dan als het ware eerder wakker. 

Een andere oorzaak is iets wat bij alle mensen nog aanwezig is, een instinct die ons moest beschermen tegen roofdieren in de tijd dat we nog in grotten sliepen. Dit kon in die tijd dus levens redden, maar in deze moderne tijd heeft het vele nadelen. 

Tuurlijk is dit nog wel nodig. Nog niet al het gevaar is zomaar geweken. Denk hierbij aan brand en inbrekers of andere incidenten die zich s’nachts kunnen voordoen. 

 

Wat moet je doen als je te vroeg wakker bent?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen als je te vroeg wakker bent. Ik raad je sowieso even aan om het gratis e-book van William te downloaden. 

Hierin staan namelijk allerlei oefeningen die je kunt doen om snel weer in slaap te vallen. Verder moet je op de volgende dingen letten:

  1. Zorg dat je altijd warm blijft als je er even uit gaat, bijvoorbeeld met een badjas of warm vest. 
  2. Leer meer over slaap en je lichaam en hoe je je biologische klok kunt herstellen met deze populaire methode van William. 
  3. Maak gebruik van to-do-lijstjes in een drukke periode (hierin zul je ook zeker meer lezen in bovenstaande opties)
  4. Stel jezelf niet onnodig bloot aan fel licht in de avond en vooral tijdens de nacht. Ga in de ochtend zoveel mogelijk in het daglicht.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *