Slapeloze Nachten? 3 Veel Voorkomende Oorzaken Op Een Rij…

natuurlijk slaapmiddel vrij verkrijgbaar
Natuurlijk Slaapmiddel Kopen? Ontdek Eerst De Echte Oorzaken Achter Je Slaapprobleem!
18 januari 2018
slaap oefeningen voor een goede nachtrust
Slaap Oefeningen Om Beter Te Slapen? Bekijk deze Tips!
20 februari 2018

Slapeloze Nachten? 3 Veel Voorkomende Oorzaken Op Een Rij…

slapeloze nachten oorzaken

Ben jij op zoek naar een de meest voorkomende slapeloze nachten oorzaak?

Deze kans is zeker aanwezig als jij dit artikel hebt gevonden. Misschien kamp je zelf op dit moment wel met wat slapeloze nachten en weet je niet goed wat je moet doen.

Je bent waarschijnlijk gaan zoeken op Google naar “slapeloze nachten oorzaak” en zodoende ben je op deze pagina terecht gekomen. Het is maar goed dat je er bent want in dit artikel ga ik een paar veel voorkomende oorzaken met je bespreken  over dit groeiende probleem.

Ook zal ik je vertellen wat volgens ons de beste methode van dit moment is om hier van af te komen. Lees dus snel even verder!

 

 

 

De meest voorkomende oorzaak van slapeloze nachten

Bijna tien procent van de volwassenen in Nederland heeft regelmatig last van serieuze slaapproblemen. 

Dat er enorm veel gezocht wordt via Google op slaapproblemen laat dit ook duidelijk zien. De meeste mensen hebben een “niet kunnen slapen” probleem, weer anderen hebben juist last van het ’s nachts wakker worden.

Wanneer jij last hebt van slapeloze nacht heb jij hier waarschijnlijk ook last van. Je kan helemaal niet in slaap komen of je wordt soms wakker en kan niet meer slapen.

Laten we beginnen: misschien staat jouw slapeloze nachten oorzaak hier ook wel bij…

 

Oorzaak #1: Cortisol a.k.a het stresshormoon

Cortisol is het broertje van adrenaline, een stof die je alert en wakker maakt. Cortisol werkt een stuk minder heftig maar wel langer. De invloed van Cortisol op je slaap is groot. 

Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je tijdens de ochtend wakker wordt en energie hebt overdag.

Voor je slaappatroon is het vooral van belang dat het niveau van cortisol in je bloed gedurende de dag afneemt. Het is namelijk zo dat je lichaam alleen melatonine (het stofje waarvan je gaat slapen) kan aanmaken als het cortisol niveau flink gedaald is. 

 

beste slaapmiddel grafiekmelatonine

Gewenste relatie Melatonine en Cortisol in 24 uur.

 

Bij mensen die slapeloze nachten ervaren is vaak het cortisol niveau onvoldoende gedaald. Je lichaam is dan nog in een soort van alerte status waardoor je niet goed kunt ontspannen.

Via onderstaande link kun je de een “Cortisol Test” doen om te kijken of dit willen jou slapeloze nachten oorzaak is. 

Klik hier om direct naar de Cortisol test van Slaapwijzer.net te gaan >>

 

Oorzaak #2: Slaapangst a.k.a het “Piekermonster”

De eerste slapeloze nachten oorzaak die ik wil bespreken komt helaas steeds vaker voor. Misschien is het volgende wel herkenbaar.

Je ligt best al een tijdje in bed en opeens krijg je een soort van “angst” dat je niet (alweer niet) kunt slapen. Wat er vervolgens meestal gebeurd is dat je gefrustreerd raakt over het feit dat je niet kunt slapen. 

Veel voorkomende gedachten bij deze slaapangst zijn ook wel: 

  • Hoe kom ik morgen ooit de dag door met zo weinig slaap?!
  • Slapen is gewoon niets voor mij, wat is er is mis?
  • Ik heb alles geprobeerd om te slapen maar helemaal niets helpt.
  • Morgen wordt echt super zwaar als ik NU niet ga slapen…

 

slapeloze nachten oorzaak piekeren

 

Door deze gedachten kom je in een negatieve piekerstatus waardoor je nog moeilijker in slaap valt. William van der Klaauw noemt deze negatieve gedachten ook wel “Piekermonster” gedachten.

Hij heeft hier zelfs een (gratis) boek over geschreven die je hier direct kunt downloaden.

In z’n gratis e-book laat hij je 10 beproefde technieken zien om af te rekenen met het Piekermonster.

 

Oorzaak #3: Verkeerd afgestelde biologische klok

Ieder mens heeft een biologische klok. De biologische klok is een klein orgaan (hypothalamus) in ons brein.

Deze klok zorgt er voor dat ons lichaamsfuncties een ritme van 24 uur volgen. De biologische klok kan vrij makkelijk verstoord raken. Het meest bekende voorbeeld van een verstoorde biologische klok is jetlag

Het gevolg van een verstoring in deze klok kan grote gevolgen hebben voor een gezond slaap- en waak ritme. Met een verstoorde biologische klok heb je vaak de volgende symptomen: 

  • moeite om in slaap te vallen;
  • moeite om door te slapen;
  • moeite om wakker te worden in de ochtend. 

Veel “oplossingen” van slaapproblemen richten zich niet op de oorzaken die ik hierboven heb besproken.

Van een muziekje of een kopje thee gaat je biologische klok niet weer naar behoren werken. Van een een spray voor op je kussen gaat je cortisol niet omlaag. 

Het is dan ook niet voor niets dat mensen met slaapproblemen soms jaren op zoek zijn voordat ze een echte oplossing voor slapeloze nachten vinden. 

 

Wat kan ik doen tegen mijn slapeloze nachten?

Ten eerste is het natuurlijk verstandig om het gesprek aan te gaan met je huisarts als je kamt met ernstige slaapproblemen. Het kan dan niet zo zeer om het vragen van slaappillen, maar om samen op zoek te gaan naar een oorzaak. 

Iemand met veel ervaring naar je persoonlijke situatie laten kijken kan al enorm helpen. Vaak zijn de oplossingen van slaapproblemen gemakkelijker dan je denkt. Het laatste wat wij je aanraden is het gebruik van chemische slaapmiddelen. 

Chemische slaapmiddelen zijn bijvoorbeeld slaappillen die je altijd pas moet gebruiken in overleg met je huisarts. Je kunt wel een  natuurlijk slaapmiddel zonder recept uitproberen. 

Let wel: wat een smeerseltje op je kussen of een kopje thee pak je de oorzaken van je slaapproblemen niet aan. 

Wat helpt dan vaak wel?

Met een moeilijke term: cognitieve gedragstherapie 

Cognitieve gedragstherapie is minder complex of ernstig dan het klinkt. Het is een methode van denk- en doe oefeningen die je probeert in je dagelijks leven te implementeren zodat je beter gaan slapen. 

Een goed voorbeeld van zo’n simpele maar effectieve handeling is het installeren van een blauw licht filter op je smartphone of je computer. Dit voorkomt dat je ogen worden blootgesteld aan blauw licht, waardoor de aanmaak van melatonine (slaapstof) geremd kan worden.

Het is goed om je te realiseren dat je je eigenlijk de gehele dag moet voorbereiden op een goede nachtrust. Hoe je dit moet doen kun bijvoorbeeld lezen in onderstaande methode.

 

perfect slapen in 7 stappen pdf downloaden

Onderneem actie en ga direct opzoek naar de ECHTE oorzaak achter je slapeloze nachten!

Op deze pagina heb je kunnen lezen wat de oorzaak en gevolgen kunnen zijn van slapeloze nachten. Gelukkig zijn er steeds meer methoden die wel goed werken tegen zulke problemen. 

Daarom wil ik nog even met je hebben over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw. Dit is een methode die speciaal gemaakt is om mensen met slapeloze nachten te helpen.

Met deze beproefde methode leer je stap-voor-stap wat de echte oorzaken achter je slaapproblemen zijn. Klik op onderstaande knop voor meer informatie. 

 

Ja! Ik wil DIRECT opzoek naar de OORZAAK!  

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *