Hoeveel slaap nodig? Lees het hier!

beste slaapmiddel
Beste Slaapmiddel? Dit moet je weten!
16 maart 2017
stress symptomen
Stress Symptomen? Controleren en verlagen
5 april 2017

Hoeveel slaap nodig? Lees het hier!

Er is veel onduidelijkheid over hoeveel slaap nodig is bij verschillende leeftijdsgroepen. In dit artikel probeer ik deze onduidelijkheid weg te nemen. Daarvoor moeten we eerst slaap begrijpen. Over het algemeen hangt het sterk samen met leeftijd.

Voor de meeste mensen is het wel duidelijk dat slapen erg belangrijk is. Wat slaap precies met je lichaam doet is toch niet tot in de puntjes bekent. Waarom moeten mensen eigenlijk zo veel slapen?

Het is niet erg als we het antwoord op deze vraag niet direct weten. Sterker nog, niemand weet dit nog precies. Het menselijk lichaam is veel complexer dan we denken. De mens weet nog niet exact hoe onze hersenen eigenlijk werken. Er zijn duizenden super slimme mensen dagelijks bezig om hier achter te komen, raar idee eigenlijk.

We weten nog niet alles, maar wel veel. Onze kennis is de afgelopen decennia enorm toegenomen. Ook ook op het gebied van slapen. We hebben zelfs een paar echte "slaapexperts" in Nederland, mensen die full time mensen helpen om beter te slapen.

Zo weten we dat onze slaap uit fasen bestaat en dat deze fasen voor ieder persoon wel eens anders kunnen zijn. Ze zijn allemaal uniek, net zoals elk mens op aarde. Wet weten ook dat we vaak dromen en deze direct weer vergeten. Toch is er nog veel onduidelijkheid over slapen. Het is natuurlijk wel iets wat we bijna een derde deel van onze hele leven doen! Daarom is het ook zo belangrijk om niet te besparen op een goed bed. Kijk ook goed welk matras bij je past.

Slaap begrijpen

Wat is slaap nou eigenlijk? Slaap is een dagelijks terugkerende toestand van ons lichaam. Het lichaam is dan in volledige rust, zowel fysiek als mentaal. Slaap zorgt er voor dat alles wat je overdag hebt opgenomen, zoals dingen die je hebt gezien of gehoord, kun opslaan. Slaap wordt ook wel gezien als een "schoonmaakbeurt" voor de hersenen.

Zo zijn erg op dit moment onderzoekers bezig die al hebben aangetoond dat sommige cellen in je hersenen krimpen tijdens de slaap. Op die manier ontstaat er ruimte om schoon te maken. Er wordt dan jacht gemaakt op schadelijke stoffen.

Er is ook aangetoond dat er hersengebieden zijn die alleen actief zijn tijdens de slaap, die alleen te maken hebben met het herstel van je lichaam. Wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat slapen gewoon energie kost. Je hersenen zijn erg actief in de nacht (met schoonmaken). Als je droomt neemt de activiteit nog verder toe.

Hoeveel slaap nodig is, is volgens onderzoekers afhankelijk van hoe actief je hersenen zijn geweest overdag. Heb je veel nieuwe dingen gezien of geleerd? Grote kans dat de "hoeveel slaap nodig" op acht uur of meer zit!

Je lichaam moet dan gewoonweg meer informatie verwerken. Tijdens het verwerken van deze informatie komen afvalstoffen vrij, deze moeten ook weer opgeruimd worden.

Slaapfasen

Elke nacht tijdens de slaap doorloop je verschillende slaap stadia. Het is dus niet één vast geheel maar een bepaalde volgorde. In een slaapcyclus doorloop je ongeveer 4 tot 6 verschillende fasen. Hoeveel slaap nodig is in deze stadia hangt onder meer af van je leeftijd.

Stadium 1

Elk van deze fasen hebben een bepaald doel. Het begin stadium is de overgang van wakker naar slaap. Dit wordt ook wel NREM-slaap genoemd. Dit is een soort "inslaapval" interval van ongeveer vijf minuten. Tijdens deze minuten bereid je lichaam zich voor op het volgende stadium door de spieren te ontspannen en de lichaamstemperatuur te laten dalen.

In de stadium vindt ook de welbekende slaapschok plaats. Je hebt vast wel eens dat gevoel gehad dat je viel en dan schrok. Zelf "verzwik" ik meestal mijn enkel in de slaapschok. Gelukkig niet met bijhorende pijnprikkels...

Stadium 2

Het tweede stadium is een diepere slaap en het studium waar je de meeste tijd in doorbrengt. Je wordt niet meer wakker van geluiden als in de begin slaap. Het tweede stadium duurt ongeveer 45 minuten ( en dat dus 4 tot 6 keer).

Stadium 3 en 4

Deze stadia worden als de zeer diepe slaap beschouwt. In deze stadia ben je erg moeilijk om wakker te krijgen en ben je geheel ontspannen. In de eerste cyclus van de nacht zijn deze fasen nog relatief lang. Ze worden steeds korter naarmate de nacht vordert.

Bij deze stadia maakt je lichaam ook extra hormonen aan. Dit kunnen bijvoorbeeld groeihormonen zijn. Hierdoor kan je zich lichaam sneller herstellen.

Stadium 4+

Na stadium 4 begint de REM-slaap. Dit is de fase waar je bijvoorbeeld kan dromen. REM staat voor Rapid Eye Movement. Aan de snelle oogbewegingen onder de oogleden kun je zien of iemand zich in de REM-slaap bevindt.

Dit is de fase waarin je hersenen opeens erg actief worden. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van dromen en informatie verwerken. Onderzoekers zijn er nog niet precies achter.

Hoeveel slaap nodig: Baby's en Kinderen

Baby's hebben nog geen enkel slaappatroon. Dit komt omdat ze de biologische klok nog niet werkt zoals bij volwassenen. Baby's slapen af en aan ongeveer 16 uur per dag.Vanaf 6 maanden gaan baby's meestal van 3 dutjes per dag naar 2 dutjes per dag. In deze periode gaan baby's beginnen met het ontwikkelen van een slaapritme. Voor meer informatie over baby's en slaapritme kan ik dit boek aanraden.

Peuters moeten ongeveer 14 tot 16 uur per dagen slapen. Normaal is dat peuters overdag nog een dutje doen van 1 tot 3 uur (in de middag). Peuters vinden het fijn om rond 19:00 te gaan slapen. Kleuters moeten ongeveer 10 tot 12 uur slapen. Een middagdutje is niet erg tot een jaar of 5.

Schoolkinderen en pubers hebben tussen de 10 en de 12 uur slaap nodig. Van 4 tot 18 jaar kun je ongeveer 20 minuten slaap per jaar minderen. Dus een kind van 4 ongeveer 12 uur een 18 jarige ongeveer 8 uur.

Hoeveel slaap nodig: Volwassenen

Gemiddeld hebben volwassen 7 tot 9 uur slaap nodig. De vraag "Hoeveel slaap nodig?" varieert per persoon. Sommige onderzoekers denken dat dit te maken heeft met het aantal actief hersencellen. Maar dit wordt ook wel tegen gesproken.

Zo sliep Albert Einstein wel 10 tot 11 uur per dag. Maar een andere groot uitvinder Thomas Edison had maar een uurtje of vier nodig. Hij was van mening dat slapen maar tijdsverspilling was. Einstein haalde daarentegen veel van zijn ideeën uit zijn dromen.

Het gaat er vooral om dat je het minimaal aantal uur van 7 haalt als volwassene. Ook is de kwaliteit van je slaap belangrijk. Het is bekent dat je door alcohol wel sneller slaapt, maar minder diep. Je slaapt dus waarschijnlijk langer, maar van mindere kwaliteit.

Hoeveel slaap ben jij nodig? Laat het even weten onder in de comments!

Hulp nodig om beter te slapen? De oplossing ligt bij je zelf!

Nu je weet waarom en hoeveel slaap je nodig bent, kun je starten met het aanpakken met slaapproblemen. Er zijn verschillende erg goede slaapexperts actief in Nederland. Slaapexperts zijn meestal ervaringsdeskundigen, dus mensen die zelf hun hele leven als slecht slapen en dit hebben overwonnen. Of het zijn mensen die er universitaire stukken over hebben geschreven.

Een van deze slaapexperts en ervaringsdeskundige, heeft mij ook enorm goed geholpen. Zijn naam is W. van der Klaauw van Slaapwijzer. Ik heb dan ook deze review geschreven over zijn boek "Perfect slapen in 7 Stappen".

Omdat slapen voor ieder persoon anders is moet je zelf op zoek naar de oorzaken en oplossingen. Met natuurlijk alle hulp die je nodig bent. Het is mij ook gelukt met de hulp van ervaringsdeskundigen en slaapexperts.

7-stappen-methode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *