Hoeveel Slaap is Nodig Om Normaal Te Functioneren?

beste slaapmiddel
Beste Slaapmiddel? Dit moet je weten!
16 maart 2017
stress symptomen
Stress Symptomen? Controleren en verlagen
5 april 2017

Hoeveel Slaap is Nodig Om Normaal Te Functioneren?

Er is veel onduidelijkheid over hoeveel slaap nodig is bij verschillende leeftijdsgroepen. In dit artikel probeer ik deze onduidelijkheid weg te nemen.

Daarvoor moeten we eerst slaap begrijpen. Over het algemeen hangt het sterk samen met leeftijd. Voor de meeste mensen is het wel duidelijk dat slapen erg belangrijk is. Wat slaap precies met je lichaam doet is toch niet tot in de puntjes bekent. Waarom moeten mensen eigenlijk zo veel slapen? 

Dat en meer ga je lezen op deze pagina. Lees dus vooral even verder!


Wat is slaap eigenlijk?

Slaap is een dagelijks terugkerende toestand van ons lichaam. Het lichaam is dan in volledige rust, zowel fysiek als mentaal. Slaap zorgt er voor dat alles wat je overdag hebt opgenomen, zoals dingen die je hebt gezien of gehoord, kun opslaan. Slaap wordt ook wel gezien als een "schoonmaakbeurt" voor de hersenen.

Zo zijn erg op dit moment onderzoekers bezig die al hebben aangetoond dat sommige cellen in je hersenen krimpen tijdens de slaap. Op die manier ontstaat er ruimte om schoon te maken. Er wordt dan jacht gemaakt op schadelijke stoffen.

Herstel van het lichaam

Er is  aangetoond dat er hersengebieden actief zijn tijdens de slaap, die te maken hebben met het herstel van je lichaam.

Wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat slapen gewoon energie kost. Je hersenen zijn erg actief in de nacht (met schoonmaken). Als je droomt neemt de activiteit nog verder toe.

Hoeveel slaap nodig is, is volgens onderzoekers afhankelijk van hoe actief je hersenen zijn geweest overdag.

Veel nieuwe dingen gezien of geleerd

Grote kans dat de je dan op acht uur of meer zit. Je lichaam moet dan gewoonweg meer informatie verwerken. Tijdens het verwerken van deze informatie komen afvalstoffen vrij, deze moeten ook weer opgeruimd worden.

Stadia van slaap

Elke nacht tijdens de slaap doorloop je verschillende slaap stadia. Het is dus niet één vast geheel maar een bepaalde volgorde. In een slaapcyclus doorloop je ongeveer 4 tot 6 verschillende fasen. Hoeveel slaap er nodig is in deze stadia hangt onder meer af van je leeftijd.

verschillende slaap stadia afgebeeld

Stadium 1

Elk van deze fasen hebben een bepaald doel. Het begin stadium is de overgang van wakker naar slaap. Dit wordt ook wel NREM-slaap genoemd.

Dit is een soort in-slaap-val interval van ongeveer vijf minuten. Tijdens deze minuten bereid je lichaam zich voor op het volgende stadium door de spieren te ontspannen en de lichaamstemperatuur te laten dalen.

In de stadium vindt ook de welbekende slaapschok plaats. Je hebt vast wel eens dat gevoel gehad dat je viel en dan schrok. Zelf "verzwik" ik meestal mijn enkel in de slaapschok. Gelukkig niet met bijhorende pijnprikkels.

Stadium 2

Het tweede stadium is een diepere slaap en het studium waar je de meeste tijd in doorbrengt. Je wordt niet meer wakker van geluiden als in de begin slaap.

Het tweede stadium duurt ongeveer 45 minuten ( en dat dus 4 tot 6 keer).

Stadium 3 en 4

Deze stadia worden als de zeer diepe slaap beschouwt. In deze stadia ben je erg moeilijk om wakker te krijgen en ben je geheel ontspannen. In de eerste cyclus van de nacht zijn deze fasen nog relatief lang. Ze worden steeds korter naarmate de nacht vordert.

Bij deze stadia maakt je lichaam ook extra hormonen aan. Dit kunnen bijvoorbeeld groeihormonen zijn. Hierdoor kan je zich lichaam sneller herstellen.

Stadium 4+

Na stadium 4 begint de REM-slaap. Dit is de fase waar je bijvoorbeeld kan dromen. REM staat voor Rapid Eye Movement. Aan de snelle oogbewegingen onder de oogleden kun je zien of iemand zich in de REM-slaap bevindt.

Dit is de fase waarin je hersenen opeens erg actief worden. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van dromen en informatie verwerken. Onderzoekers zijn er nog niet precies achter.

Volwassenen 

Gemiddeld hebben volwassen 7 tot 9 uur slaap nodig. De slaapbehoefte varieert per persoon.

Sommige onderzoekers denken dat dit te maken heeft met het aantal actief hersencellen. Maar dit wordt ook wel tegen gesproken.

Zo sliep Albert Einstein wel 10 tot 11 uur per dag. Maar een andere groot uitvinder Thomas Edison had maar een uurtje of vier nodig. Hij was van mening dat slapen maar tijdsverspilling was. Einstein haalde daarentegen veel van zijn ideeën uit zijn dromen.

Het gaat er vooral om dat je het minimaal aantal uur van 7 haalt als volwassene. 

Ook is de kwaliteit van je slaap belangrijk. Het is bekent dat je door alcohol wel sneller slaapt, maar minder diep. Je slaapt dus waarschijnlijk langer, maar van mindere kwaliteit.

Wil jij de leren hoe je kwaliteit van je slaap kunt verbeteren? Ga dan aan de slag met de methoden uit Perfect Slapen in 7 Stappen.

Baby's en Peuters

Baby's hebben nog geen enkel slaappatroon. Dit komt omdat ze de biologische klok nog niet werkt zoals bij volwassenen. Baby's slapen af en aan ongeveer 16 uur per dag.

Vanaf 6 maanden gaan baby's meestal van 3 dutjes per dag naar 2 dutjes per dag. In deze periode gaan baby's beginnen met het ontwikkelen van een slaapritme. 

Voor meer goede informatie over slaap en baby's: Baby Slaap Geheimen (PDF) of Baby in een Droomritme (Hardcopy)

Peuters moeten ongeveer 14 tot 16 uur per dagen slapen. Normaal is dat peuters overdag nog een dutje doen van 1 tot 3 uur (in de middag). Peuters vinden het fijn om rond 19:00 te gaan slapen.

Kleuters moeten ongeveer 10 tot 12 uur slapen. Een middagdutje is niet erg tot een jaar of 5.  Schoolkinderen en pubers hebben tussen de 10 en de 12 uur slaap nodig. 

Van 4 tot 18 jaar kun je ongeveer 20 minuten slaap per jaar minderen. Dus een kind van 4 ongeveer 12 uur een 18 jarige ongeveer 8 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *