Eten om beter te slapen? De Do’s en Dont’s!

zelfvertrouwen krijgen tips
Zelfvertrouwen krijgen? Lees deze waardevolle tips!
26 april 2017
matras kopen keuze maken
Matras kopen om beter te slapen? Gebruik deze 5 handige stappen!
15 mei 2017

Eten om beter te slapen? De Do’s en Dont’s!

eten om beter te slapen

Wat kun je eten om beter te slapen? Wat moet ik wel eten en wat moet ik vermijden? Lees snel verder voor antwoord op deze vragen!

Onze voeding kan een grote invloed hebben op de kwaliteit van onze slaap. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gaande om de relatie tussen voeding en slaap te ontrafelen.

Deze onderzoeken tonen vooralsnog aan dat voeding slaap wel degelijk kan beïnvloeden. Lichaamstemperatuur en het verwerken van complexe vetten kunnen je lichaam flink aan het werk zetten. Iets wat je niet moet willen als je kwaliteit slaap wilt.

Je hebt vast wel eens teveel of een apart voedsel gegeten waarna je s'nachts niet best kon slapen vanwege maagproblemen over overmatig zweten. Dit zijn allemaal gevolgen van verkeerde timing óf ongelukkig gekozen voeding.

Wanneer kun je het beste eten om beter te slapen?

Het allerbeste is om minimaal een uur (liefst 2 uur) voordat je gaat slapen niets te eten. Hierdoor kan je lichaam het meeste werk voor het verteren van het voedsel voorbereiden. Ook komt het dan minder voor dat je lichaam "overbodige" energie gaat omzetten in vet.

Hoe eerder op de dag hoe beter je lichaam in staat is om voedsel te verteren. Later op de avond een grote maaltijd is dus eigenlijk helemaal niet logisch. In andere landen op de wereld, bijvoorbeeld Oosterse landen, een men in de ochtend de "grote warme maaltijd".

Dit is echt iets heel raars voor ons Nederlanders, terwijl dit lichamelijk gezien best logisch is. In de ochtend heeft je lichaam meer behoefte aan voedingstoffen én is beter in staat om deze te verwerken.

Wat kun je beter niet eten voor een goede nachtrust?

Stoffen die niet in je bloed horen voor een perfecte nachtrust:


Tyramine

Dit is een aminozuur dat de aanmaak van norepinefrine stimuleert. Het is een neurotransmitter die wel wat wegheeft van adrenaline.

Dit is dus niet gunstig voor een goede slaap vanwege de stimuleerde werking. Dit aminozuur kun je terug vinden in speciale soorten kaas zoals oude kaas en blauwe kaas, maar ook in chocola en wijn zitten Tyramine.


Cafeïne

Een welbekend milde psychoactieve stof met een stimulerende werking die wereldwijd door vrijwel ieder mensen gebruikt wordt. Cafeïne werkt ongeveer 6 uur na inname houd hier dus rekening mee met het slapen gaan.

Bij rokers gaat de afbraak van Cafeïne sneller, bij zwangere vrouwen gaat de afbraak van Cafeïne veel langzamer. Ook niet verkeerd om te weten!


Vetten

Van alle stoffen duurt het verwerken van vetten door je lichaam het langst. Als je in de avond veel vetten eet is je lichaamstermperatuur vaak ook iets hoger, dit is ook niet gunstig voor een goede nachtrust.


Alcohol

Net als het nuttigen van cafeïne wordt Alcohol met mate als heel normaal gezien is de maatschappij. Van alcohol is bekent dat je er makkelijker door inslaap valt. Dit komt door het verlammend effect dat de stof heeft op het zenuwstelsel hier door kun je spieren beter ontspannen.

Alcohol is echter absoluut niet positief voor de kwaliteit van je slaap. Je zult veel minder diep slapen en dus minder goed uitrusten. Ook wordt je vaker wakker krijg je het probleem van niet goed door kunnen slapen.

Omdat je ook uitdroogt van alcohol kun zul je vrij moe wakker worden. Hierdoor zul je "uit willen slapen" iets wat je slaapritme nog meer in de war schopt.


Suikers

Vermijd suikers in de avond voor een optimale nachtrust. Een sterk wisselende bloedsuiker spiegel kan invloed hebben op de kwaliteit van je slaap.


Die stoffen komen het meest voor in:


Pittig eten

Het eten van pittig voedsel is meestal geen aanrader als je wilt genieten van een goede nachtrust. Het is natuurlijk per persoon verschillend of je goed kan omgaan met pittig voedsel. Het zorgt echter vaker dan niet voor brandend maagzuur en een opgeblazen gevoel.


Smaakversterkers

Smaakversterkers kun je vinden in bijvoorbeeld kant en klaar voedsel dat je haalt in de supermarkt. Ook hier geld dat een er maar een deel van de mensen hier daadwerkelijk last van krijgt. Meestal zorgen smaakversterkers voor hoofdpijn en verstoppingen.


Koolsoorten en gedroogde groenten

Het is algemeen bekent dat koolsoorten zwaar op de maag zijn. Ze zorgen voor veel gisting/ gasvorming en kunnen zo voor maagproblemen zorgen. Hoewel het niet wenselijk is kun je dit gewoon prima eten minimaal 4 uur voordat je gaat slapen.


Komkommer, spinazie en blikgroenten

Bovenstaande groeten bevatten de stof tyramine en of bezitten veel stimulerende stoffen. Natuurlijk zijn die gewoon gezonde producten. Als je rekening wilt houden met je nachtrust eet je deze producten echter liever niet in de avond.

 

Wat kun je wel eten voor een goede nachtrust?

Stoffen die je wil in je bloed wilt voor een perfecte nachtrust:


Melatonine

Dit is een stof die je lichaam zelf aan maakt als het donker wordt. Het is een natuurlijk proces dat kan worden versneld door middel van een goede voeding. Melatonine is ook vrij verkrijgbaar in pil vorm.

Tryptofaan en Serotine

Deze stoffen helpen je lichaam om melatonine te maken. Zonder voldoende van deze aminozuren zal je lichaam minder effectief melatonine aanmaken.

Deze stoffen zijn de vinden in alles wat "volkoren" is. Eet dus veel volkoren rijst, brood en pasta.


Vitamine C & B

Vitamine C is belangrijk voor ons zenuwstelsel. Omdat slaap en de aanmaak van deze stoffen (maar natuurlijk ook alle andere belangrijke lichaamsfuncties) afhangen van het goed functioneren van ons zenuwstelsel is het belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen.

Vitamine B helpt bij het omzetten van serotonine naar melatonine wat dus ook extreem belangrijk is bij het "slaperig gevoel krijgen". Heb je soms dagen dat je niet slaperig wordt maar wel hard hebt gewerkt? Grote kan dat je een beetje gebrek hebt aan vitamine B!


Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor vele processen in je lichaam. Voornamelijk het herstel van je spieren. Zorg dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Ben je een fanatieke sporter? Dan is het helemaal essentieel. Zonden voldoende eiwitten (en andere bouwstoffen) heeft een diepe slaap minder effect.

Het is dus zeer belangrijk om veel snelle en goede eiwitrijke recepten tot je beschikking te hebben.


Wat is dus het beste om te eten voor een optimale nachtrust?


  • Zuivel

  • Noten

  • Vis

  • Bananen

  • Sla

  • Kersen

  • Ananas

  • Sinaasappel

  • Aardbeien

  • Broccoli

 

 

 

 


eten om beter te slapen

Bestel het populaire FitChef receptenboek boek met korting!

"105 snel te bereiden eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag"

Klik hier voor meer info!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *