Diepe slaap bevorderen: kan dat eigenlijk wel?

nlp cursus online review, ervaringen en mening
NLP Cursus Online Review & Ervaringen: Op een ontspannen manier je doelen bereiken?
29 mei 2018
dit kun je beter niet doen als je net wakker bent
Deze 6 dingen kun je beter niet doen als je net wakker bent…
16 juni 2018

Diepe slaap bevorderen: kan dat eigenlijk wel?

snoozen slecht of niet

Wil jij graag je diepe slaap bevorderen of ben je benieuwd wat dit eigenlijk is?

Dat is vast en zeker het geval als je op deze pagina terecht bent gekomen. Misschien slaap je de laatste tijd wel niet best, of heb je de indruk dat de kwaliteit van je slaap niet optimaal is. Het kan ook zijn dat je benieuwd bent of er speciale technieken zijn om de diepste fasen van je slaap te verbeteren. Er bestaat meestal onduidelijkheid over wat diepe slaap nu precies is. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van te weinig diepe slaap?

Op deze pagina ga ik je van alles vertellen over diepe slaap. Lees dus vooral verder als je er meer over wilt weten!

 

 

 

Wat is diepe slaap eigenlijk?

wat is diepe slaap precies

De hersengolf frequentie is in diepe slaap meestal tussen de 0.5hz en de 2.0hz. Deze worden ook wel delta golven genoemd.

Laat me je eerst vertellen wat diepe slaap nu eigenlijk is. De wetenschappelijke naam voor diepe slaap is ook wel “Slow-Wave” slaap. Deze fase in onze slaap wordt ook wel non-REM slaap genoemd.

Het is namelijk de fase die vlak voor onze REM-slaap (REM = Rapid Eye Movement) zit. In deze fase van slaap zijn onze hersengolven het langzaam én het sterkst. 

Onze hersenen doorlopen verschillende stadia tijdens onze slaap. Je kunt dit zien als een soort onderhoudsprogramma. Je hersenen verwerken bijvoorbeeld wat je overdag hebt gedaan. 

Hoe diep is diep en dromen

Deze diepe slaap fase voor de REM-slaap is ook direct de fase waarin we het moeilijkst wakker te maken zijn. Je ogen bewegen niet, en behalve je vitale organen verkeert je lichaam eigenlijk in een verlammingsstatus. 

Wanneer je wel wakker gemaakt wordt in deze fase, kun je compleet van de wereld zijn. 

Veel mensen denken dat we dromen in onze diepe slaap, maar dat doen we maar weinig in deze staat. Dit gebeurd namelijk meestal in de REM-slaap, de laatste fase van een slaapcyclus. In de REM-slaap bewegen onze ogen en zijn we vrij makkelijk om wakker te maken.

 

diepe slaap bevorderen fasen

De verschillende slaapfasen.

 

De beste manier om diepe slaap te meten is met een professionele EEG (Elektro-encefalogram). Een onderzoek waarbij hersenactiviteit wordt gemeten. 

Een manier die sinds een tijdje voor iedereen toegankelijk is met een activiteitstracker. Een soort horloge/ polsband die je aan je smartphone koppel via Bluetooth. 

Met zo’n apparaatje, bijvoorbeeld deze Activiteitscracker van VFit, kun je zien wanneer en hoelang je ongeveer in een slaap stadium verkeerd. 

 

Diepe slaap versus lichte slaap

De diepe slaap is een tijd waarin het lichaam vooral bezig is met spieropbouw en het herstellen van je lichaam. De naam die komt vooral van het feit dat je dus moeilijk om wakker te maken bent. 

Voor kinderen in de groei is dit een belangrijk stadium van de slaap, er wordt namelijk menselijk groeihormoon aangemaakt tijdens deze fase. 

Diepe slaap is ook het stadium van slaap waar kinderen (of sommige volwassenen) slaapwandelen of nachtmerries ervaren. Lichte slaap is een fase waarin diepe slaap wordt voorbereid. Je hersenen bereiden je lichaam letterlijk voor op een “slaap coma”. 

Je lichaamstemperatuur en hierbij ook je hartslag dalen vrij snel. In je lichte slaap ben je nog wel redelijk makkelijk te wekken.

 

Diepe slaap en leeftijd

Heeft leeftijd eigenlijk invloed op diepe slaap? Ja, dat heeft het zeker. 

Een van de mindere kanten van het ouder worden, is dat we minder tijd in diepe slaap doorbrengen. Terwijl mensen van een jaar of 20, zo’n 20% van de hele slaap doorbrengen in diepe slaap (fase 3). Zit iemand van 50 jaar maar zo’n 10% in de diepe slaap. 

Bij mensen van 80 is dit nog maar zo’n 5%, en zelfs soms maar 2%. Uit een EEG onderzoek, waar ik het eerder in dit artikel over had, kun je dus ook herleiden hoe oud een persoon is.

 

Gemiddelde slaapbehoefte van mensen naar leeftijd.

Waarom is het jammer dat naarmate je ouder wordt minder diepe slaap krijgt? Nou, minder diepe slaap betekend eigenlijk minder herstelvermogen van onze lichaam (het duurt langer).

 

Diepe slaap bevorderen tips

Goed, laat ik nu de hoofdvraag van dit artikel proberen te beantwoorden. Diepe slaap bevorderen: kan dat eigenlijk wel?

Jammer genoeg is dit vaak niet zo eenvoudig, er is namelijk geen manier om je hersenen te sturen, om langer in een bepaald slaap stadium te blijven.

Het beste wat je kunt doen is jezelf goed voor te bereiden op je slaap.

Dit is echter vaak waar het voor veel mensen als mis gaat. Voorbereiding op een goede nachtrust begint namelijk niet pas in de avond, maar vanaf het moment dat je opstaat. 

Zo helpt helpt het enorm voor sommige mensen om: 

  • Zich ’s morgens een tijdje bloot te stellen aan zonlicht (kan ook met een goede daglichtlamp, mocht er niet zoveel zon zijn). Dit laat je lichaam namelijk weten dat het ochtend is, en dat het over een uurtje of 16 weer moet gaan slapen.
  • Geen blauw licht meer tijdens vanaf het eind van de middag. De meeste moderne tv’s, computers en telefoons hebben blauw licht filters.

Sommige natuurlijk slaapmiddelen (en niet natuurlijke) helpen om slaap te verlengen. Dit betekent echter NIET dat je langer in diepe slaap doorbrengt!

 

Alles wat je nodig bent om je optimaal voor te bereiden op slaap…

Op deze pagina heb je kunnen lezen wat diepe slaap is en of dit zomaar te verbeteren is. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat jij op dit moment nog steeds wat problemen hebt met je slaap. 

Daarom wil ik het nog even met je hebben over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw. Met zijn 7-stappen-methode heeft hij de afgelopen jaren duizenden mensen weer goed leren slapen. 

Wanneer je zelf bereid bent om opzoek te gaan naar de echte oorzaken achter je slaapproblemen, zou je eens naar deze methode kunnen kijken. Via onderstaande knop ga je direct naar de speciale informatiepagina.

 

    

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *