Beste Slaapmiddel? Dit moet je weten!

slecht slapen hoe beter slapen
Slecht slapen: de meest voorkomende oorzaken!
13 maart 2017
Hoeveel slaap nodig? Lees het hier!
23 maart 2017

Beste Slaapmiddel? Dit moet je weten!

beste slaapmiddel

Als je dit artikel hebt gevonden ben je op zoek naar manieren om je slaapritme weer op orde te krijgen. Je hebt misschien gezocht op "beste slaapmiddel".

Wij van HoeBeterSlapen.nl raden het af om tijd en geld te steken in medicatie om te slapen. Dit is wel de makkelijkste oplossing, maar niet de gezondste of de veiligste. Er zijn wel supplementen die kunnen bijdragen aan een betere nachtrust.

Volgens slaapexpert W. van der Klaauw zijn 90% van de slaapproblemen op te lossen zonder "wondermiddeltjes". Het zijn vaak malende gedachten in combinatie met een ontregelde hormoon huishouding die je van je slaap afhouden.

Wist je bijvoorbeeld dat het beste slaapmiddel door je eigen lichaam wordt aangemaakt? Er zijn verschillende methoden en technieken om die natuurlijke middel in een slaapgolf op te wekken.

Lees in dit artikel hoe slaap eigenlijk werkt in je eigen lichaam.

Biologische klok en hormonen

De biologische klok van je lichaam heeft een hele belangrijke rol bij je slaapritme. Deze klok is een interne klok binnen ons lichaam die als het ware aangeeft wanneer we willen wakker worden of slapen. Maar ook eten en drinken wordt geregeld door deze klok.

Maar wat is nu precies dit zeer belangrijk onderdeel van het menselijke lichaam? Het verantwoordelijke kleine orgaan is de hypothalamus, deze zit achter je ogen in de hersenen. Dit orgaan is verantwoordelijk voor je lichaamstemperatuur, de hormoon productie en de sturing van je bloeddruk.

De cyclus waarin dit orgaan handelingen doet is steeds 24 uur. Als deze cyclus wordt verstoord, kunnen belangrijke lichaamsfuncties niet meer optimaal werken. Het gevolg hier van is een verstoorde slaap en verstoring van het eetpatroon. Deze verstoringen hebben ook weer negatieve gevolgen die je gezondheid niet ten goede komen. Je energie niveau overdag is laag door een gebrek aan slaap en een goed eetpatroon. Dit heeft weer invloed op je dagelijkse functioneren.

Je biologische klok te herstellen na bijvoorbeeld een lange vlucht (jet-lag) of een "nachtje doorhalen"? Neem zo snel mogelijk weer een vast slaap- en eet patroon aan, dat is het beste slaapmiddel. Vaak wordt gedacht dat slaap los staat van je andere functies. Niet is minder waar. Zo als je hierboven ook kunt lezen is alles verbonden met je biologische klok. Voeding, beweging en licht spelen een zeer grote rol bij het vaststellen (door je lichaam) van een optimaal slaapritme.

Beste slaapmiddel: Melatonine

De "instelling" van je biologische klok hangt ook samen, met de aanmaak van het zeer belangrijke en tevens beste slaapmiddel melatonine.

Melatonine is een hormoon dat wordt aangemaakt door je pijnappelklier. Dit is een klier dichtbij je hersenstam. De hoeveelheid melatonine dat wordt aangemaakt is voor ieder persoon anders.

Gemiddeld begint de productie van melatonine bij een "goed ingestelde" biologische klok rond 20:00. Rond 03:00 in de nacht bereikt de melatonine productie het maximum.

beste slaapmiddel grafiekmelatonine

 

Lichaamstemperatuur

Belangrijke functies zoals je eet- en slaappatroon worden dus "bijgehouden" door een klein orgaan in je hersenen. Dit zelfde orgaan is ook verantwoordelijk voor de reguleren van je bloeddruk en je lichaamstemperatuur.

Dit maakt lichaamstemperatuur verbonden met een goed slaapritme. Daarom zul je ook al wel gelezen hebben in onze tips om in slaap te vallen, dat je niet intensief moet sporten voor het slapen gaan.

Het is belangrijk voor je lichaam om voldoende afgekoeld te zijn voordat je naar bed gaat of goed kunt slapen. Als je lichaam "te warm" is herstel je minder snel en slaap je minder diep. Je ziet topsporters vaak een ijsbad nemen (bijvoorbeeld wielrenners) na een zware dag fietsen. Dit voor het herstel van de spieren, maar ook de biologische klok én het voorbereiden van het lichaam op een diepe goede nachtrust!

In de avond koelt je lichaam geleidelijk af, daarom hebben sommige mensen ook sneller last van de welbekende koude voeten. Ons lichaam is rond 04:00 in de nacht het koelst.

Slaapangst en malende gedachten

Voor veel mensen is slaapangst een groot probleem. Vaak uit deze angst zich in malende gedachten. Het beste slaapmiddel voor deze groep mensen is dan ook het wegnemen van deze slaapangst. Voorbeelden van malende gedachten zijn: "Wat als ik de hele nacht nog wakker lig?" of "Hoe kom ik morgen de dag door met maar 3 uur slaap?". Door deze angstgedachten worden stress en irritatie opgewekt, iets wat zeer negatief is voor het in slaap kunnen vallen.

Door stress en angst wordt namelijk de stof Cortisol aangemaakt in je lichaam. Dit is een broertje van de stof adrenaline. Cortisol is minder hevig maar veel langer actief in je bloed dan adrenaline. Het zorgt voor een grote rem in de aan maak van het het beste slaapmiddel van je lichaam (Melatonine)

beste slaapmiddel kalmeer je gedachten

Het stoppen met deze angstgedachten is makkelijker dan de meeste mensen denken. Er zijn veel slaapexperts actief, ook op het internet. Dit zijn in veel gevallen echte ervaringsdeskundigen. Mensen die zelf jarenlang deze gedachten hebben gehad, en ze overwonnen hebben Een goed voorbeeld is W. van der Klaauw.

Hij is de auteur van het zeer succesvolle boek "Perfect Slapen in 7 Stappen". Als extra bij deze stappen wordt ook het E-book "Kalmeer je gedachten" aangeboden. Dit is specifiek bedoeld voor mensen die last hebben van slaapangst.

Wat is nu het beste slaapmiddel?

Er bestaan helaas geen externe wondermiddelen om super snel te slapen. Het beste slaapmiddel kan door je lichaam aangemaakt worden!

Er is natuurlijk wel medicatie, dit raden wij echter af (als je verder gezond bent) om voor de hand liggende redenen. Duur en verslavend zijn hiervan de meest voor de hand liggende redenen. Wel zijn er voedingssupplementen om je lichaam als het ware een handje te helpen om het proces van natuurlijk goed slapen te beïnvloeden.

Dit kun je vergelijken met het extra innemen van eiwit wanneer je bijvoorbeeld aan krachttraining doet. Het is zijn dus absoluut geen wondermiddelen die je helpen om beter te slapen. Je kunt nog zoveel eiwit eten, maar als je niet gaat trainen worden je spieren ook niet groter.

Het zelfde geldt voor de relatie tussen beter slapen en voedingssupplementen. Het kan slechts een positieve bijdrage leveren. Helaas wordt dat niet altijd zo gepresenteerd, en zijn er veel mensen die alles al hebben geprobeerd om beter te slapen.

Gelukkig zijn er veel slaapexperts en artsen die weten waar ze het over hebben. Ze hebben of jaren gestudeerd of zijn ervaringsdeskundigen. Deze hebben zelf ook tientallen van deze "supplementen" geprobeerd.

Slaapexpert en ervaringsdeskundige William van der Klaauw heeft bij zijn populaire "7 stappen methode" een Slaapsupplementengids gemaakt om je op weg te helpen. Hij heeft een top 5 gemaakt van de producten die hij het beste vind naar jarenlange ervaringen met deze producten.


Ook eindelijke je lichaam het beste natuurlijke slaapmiddel aan laten maken? Ga direct aan de slag met de 7 stappen methode >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *